فروشگاه اینترنتی بذر فروشگاه اینترنتی بذر .

فروشگاه اینترنتی بذر

بهترین روش های کاشت هندوانه

در بوته هندوانه دو نوع گل تولید میشود. گل های نر در شروع گلدهی روی هر گره تشکیل میشوند اما تشکیل گلهای ماده، تقریبا بعد از هر 7-10 گره صورت میگیرد. شکل ظاهری گلهای ماده و نر متفاوت و به راحتی قابل تشخیص است. در بخش تحتانی گل ماده بخشی متورم با ظاهری شبیه به یک هندوانه بسیار کوچک دیده میشود.

تعداد میوه مناسب در هر بوته 1-2 عدد است. گرده افشانی هندوانه، توسط حشرات صورت میگیرد و اگر ناقص باشد، میوه تشکیل نمی شود یا بدشکل میشود. قرار گرفتن رو سطح ناصاف و نیش حشرات نیز یکی دیگر از دلایل بدشکل شده میوه است. توصیه میشود که میوه های بدشکل و شکاف دار که قابل عرضه به بازار نیستند را حذف نمائید.

خاک مناسب کاشت هندوانه

خاکی که در آن هندوانه کاشته میشود بایستی زهکشی مناسب، ماده آلی کافی و قابلیت نگهداری آب بالا داشته باشد. بنابراین خاک لومی-شنی که حاصلخیزی خوبی دارد برای کاشت هندوانه مناسب است. میزان pH مناسب نیز 6-5/6 میباشد. چنانچه میزان منیزیم در خاک کم و یا میزان پتاسیم و کلسیم ز یاد  باشد شاهد ریزش برگهای هندوانه خواهید بود. همچنین درمواردی که آب کافی دردسترس گیاه نباشد و میزان کلسیم خاک نیز کم باشد، مشکل سوختگی گلگاه در میوه هندوانه ایجاد میشود. همچنین، خاک باید حاوی مقدار کافی عناصر غذایی، به ویژه پتاسیم، فسفر و نیتروژن باشد. بنابراین مهم است که نمونه بردای از خاک و انجام آزمون خاک قبل از کاشت هندوانه در اولویت قرار بگیرد.

سوختگی گلگاه هندوانه عکس فوق مربوط به سوختگی گلگاه هندوانه به دلیل کمبود کلسیم است.
آماده سازی زمین برای کاشت هندوانه
خاک متراکم، رشد ریشه هندوانه را شدیدا محدود میکند. با توجه به نفوذ ریشه هندوانه به عمق 2 متری زمین، در فصل پاییز سال قبل از کاشت بذر هندوانه، زمین را شخم بزنید تا سنگ‌ها و کلوخه های بزرگ شکسته شده و زمین یکدست شود.

فواصل ردیف های کاشت هندوانه
در کاشت هندوانه جوی و پشته ای چنانچه ردیف کاشت روی پشته باشد، فاصله بین جوی ها 2-3 متر در نظر گرفت میشود. اگر کاشت هندوانه در دو طرف پشته انجام شود، فاصله جوی ها 5/4 تا 5 متر میتواند باشد. فاصله بوته ها روی پشته نیز بایستی60 سانتیمتر الی یک متر باشد. به طور کلی با افزایش فاصله بین بوته ها روی ردیف میتوان تا حدی میوه های درشت تری تولید نمود.

آبیاری هندوانه
رطوبت یک شرط مهم دیگر برای رشد هندوانه است و باید به مقدار کافی تامین شود. رطوبت نسبی بین 60 تا 80 درصد برای هندوانه مناسب است. افزایش رطوبت ممکن است منجر به بیماری‌های قارچی شود. بعد از حدود یک هفته الی 10 روز از کاشت بذرها، جوانه‌زدن آنها را مشاهده خواهید کرد.

آبیاری روزانه در این مرحله ضروری است. تنش خشکی در مراحل اولیه رشد هندوانه، سطح برگ و عملکرد میوه را کاهش میدهد. همچنین اثرات منفی تنش خشکی در طی گلدهی و رشد میوه بسیار شدید خواهد بود. استفاده افراطی از کودهای نیتروژنه و آبیاری بیش از حد نیز باعث ایجاد عارضه در میوه و بدمزه شدن آن میشود. خصوصا در زمانیکه وزن میوه ها به 5/4-5/6 کیلوگرم میرسد، آب زیاد باعث میشود میوه شکافته شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۵۰:۲۲ توسط:محمد رفیعی موضوع: نظرات (0)